top of page

Explorer Cruise

MS Sjøveien

Hvem sa at Norge ikke var eksotisk? Etter denne 7-dagers turen til nordvesthjørnet av Svalbard, kommer du hjem med opplevelser safari, fjelltur og langhelg på kontinentet verdig.

Svalbard

7 dager

18. - 25. sept. 2022

Det er ikke godt å si når det skjer, men vi er ganske sikre på at i løpet av disse syv dagene så kommer du til å bli bitt av Svalbardbasillen. Svalbardbasillen er ikke farlig, men den kan gi deg et nytt syn på naturen, en forkjærlighet for arktisk stillhet, og det kan hende du gjør det til en vane å ha på flymodus litt oftere.

 

Svalbardbasillen kan ta deg i det MS Sjøveien putrer stille utover Isfjorden i midnattssol, med tusenvis av alkekonger kvitrende fra Fuglefjella.

 

Det kan være du blir bitt i det båten går inn mot Ny-Ålesund, og du innser at i dette lille forskningssamfunnet bor og lever folk hele året.

 

Det er god sjanse for at du blir bitt i det du ser Gravneset bade i solskinn, og kapteinen spør om dere ikke har lyst til å ta et bad på den lille stranda. Hvis du lukker øynene ser det nesten ut som en sydhavsøy. Nei, vent, det isfjellet hører kanskje ikke hjemme på en sydhavsøy.

 

Du kan bli bitt i det du står ansikt til ansikt med den mektige Monacobreen, og innser hvor heldig du er som får oppleve dette.

 

Men, mest sannsynlig blir du bitt lenge før. Mest sannsynlig er du sjanseløs i det flyet bikker Sørkapp, og du ser endeløse isbreer og fjelltopper under deg. Hornsund og Van Mijenfjorden lager dype søkk i landskapet og får deg til å undre – hvorfor har folk valgt å bosette seg i dette isødet i hundrevis av år?

 

Bare vent, om syv dager sitter du med svaret!

NOK 44.990,-

tommy simonsen tommy simonsen_mg_3915.jpg
img_3959.jpeg

Turfakta

Vanskelighetsgrad

Dette er en tur for de aller fleste, som liker seg på sjøen og havet. Turen går med båt og vi må være forberedt på både vindstille og seiling i hardt vær. Vi har med en egen kaptein om bord, så for din del gjelder det bare å nyte turen.

Les mer om graderingen på våre turer her.

Innkvartering
MS Sjøveien er en 40 meter lang båt, bygget i 1964, og fungerte i mange år som opplæringsskip for sjøfolk. Nylig har båten blitt ombygget og omgjort til en utforskeryacht med kapasitet til 12 passasjerer. Vi har dermed god plass ombord, og det er mulig å holde meteren både i spisesalen og i boblebadet på dekk! Vi bor i komfortable enkelt- eller dobbeltlugarer, alle med eget bad.

 

Pris inkluderer

  • Overnatting og transport til havs

  • Helpensjon under hele turen (frokost, lunsj og middag)

  • Lokalkjent guide og kaptein

  • Sengetøy, dyne og pute

  • Bruk av fellesutstyr på båten: lettbåter, kajakker, fiskeutstyr osv.

  • Personlig sikkerhetsutstyr, oppblåsbar redningsvest, overlevelsesdrakt og søk og redningsforsikring (SAR)
     

Pris inkluderer ikke

  • Fly t/r Longyearbyen

  • Måltider i Longyearbyen før eller etter avreise

  • Alkoholholdig drikke

  • Personlig turutstyr
     

Øvrig informasjon
Dette er en tur i samarbeid med Svalbard Expeditions, som har drevet med Ski & Sail på Svalbard siden 2010. De står for den praktiske gjennomføringen av turen. Alle som er med på turen har bestilt tur gjennom Norrøna Hvitserk Adventure. Vi har et tett samarbeid med Svalbard Expeditions, og ting vil være veldig likt som når du ellers er på tur med Norrøna Hvitserk Adventure.

 

Tips! Lurer du på hvor turen går?
Sjekk https://toposvalbard.npolar.no/ - en fantastisk karttjeneste der du kan følge seilingsplanen dag-for-dag, og drømme deg bort.

NOK 44.990,-

Dag for dag

Seilingsplanen er avhengig av vær og vind, og kan måtte justeres underveis. Dag-for-dag programmet gir deg en oversikt over stedene vi planlegger å besøke. Vi har med oss kajakker, SUP-brett, fiskestenger, breutstyr og kan love deg spektakulære opplevelser og vakker natur, om det er på fjellet eller på sjøen. 

Dag 1

Vi møtes på kaia i Longyearbyen kl. 14:00 for innsjekk. Deretter gjør vi oss kjent med båten, får vi en sikkerhetsgjennomgang med crewet og kaster loss. Midnattssola gjør at vi ikke trenger å stresse ut Isfjorden for å få med oss utsikten, og vi legger stille og rolig både sivilisasjon og mobildekning bak oss.

 

Dag 2

Omgitt av flotte fjell, høye brefronter og storslått natur ligger Gravneset i Magdalenafjorden. Dette er et ypperlig sted for en kajakktur, og vi får den vakre naturen på tett hold, mens kajakken glir sakte gjennom vannet. Vi går i land på stranden og tar oss en gåtur i området, mens vi lærer om hvalfangerne som holdt til i området fra tidlig 1600-tallet.

 

Dag 3

Vi går i land ved Bruceneset. Fra Brucevarden, 52 moh, er det fantastisk utsikt over Raudfjordens takkete fjellrekker i vest, og de røde sandsteinsfjellene i sør og øst, som har gitt fjorden navn.  

 

Dag 4

På vei inn Leifdefjorden blir du møtt av den mektige Monacobreen. Den fem kilometer lange brefronten er et majestetisk skue, og her blir vi liggende lenge for å ta inn den voldsomme naturen. Prøv og legg fra deg kameraet en stund, og bare nyt synet av den kalvende brefronten. Ta inn inntrykkene, og tenk over hvordan du skal forklare dette til de der hjemme. Et bilde ville uansett ikke beskrevet stemningen godt nok.

 

Dag 5

Nordaustlandet er den nest største øya på Svalbard, og med sine enorme isbreer Austfonna og Vestfonna består øya i hovedsak av is og snø. Vi går inn i Murchisonfjorden på vestsiden av øya, og speider etter dyreliv, enten det er hvalross, Svalbardrein eller de store fuglekoloniene.

 

Dag 6

På vei sørover igjen stopper vi i Ny-Ålesund, et lite forskningssamfunn, og en av verdens nordligste bosetninger. Her var det kulldrift frem til den store Kings Bay-ulykken i 1962, men har siden den gang er det bygd opp som et senter for internasjonal, arktisk forskning og miljøovervåkning.

 

Dag 7

Vi våkner i Isfjorden og spiser en god frokost før vi går i land i den russiske bosetningen Barentsburg. Etter en historisk vandring (og kanskje en vodka) setter vi kursen tilbake til Longyearbyen, hvor vi sjekker ut og ser tilbake på fantastiske opplevelser i Svalbards vakre natur.

Seilingsplanen er avhengig av vær og vind, og kan måtte justeres underveis.

NOK 44.990,-

_95a2792-_tommy_simonsen_web__.jpg
bottom of page